2013 -1
Inhoudsopgave |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
2013 – 2
Inhoudsopgave |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
2013 -3
Inhoudsopgave |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2013-4 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
De Bekenstichting op Facebook Als onderdeel van het PR-beleid heeft de Bekenstichting sinds enige tijd een Facebook-pagina. Hij is te vinden op: www.facebook.com/bekenstichtingVoor wie Facebook nog niet kent: het is een site die mensen gebruiken om met elkaar in contact te blijven. Facebookgebruikers zetten er berichten op en lezen de berichten van hun kennissen. Ook kunnen mensen zich abonneren op de berichten van organisaties met een Facebookpagina, zoals de Bekenstichting. Meestal zijn de berichten kort en ietwat oppervlakkig. Mensen delen foto’s van hun gezin of hun vakantie, vertellen over uitjes of wat hun kinderen gedaan hebben, geven commentaar op het nieuws, of sturen plaatjes en filmpjes door. Wij gebruiken de Facebookpagina om lichtvoetig nieuws over beken te brengen. Het gaat om aankondigingen van excursies en tentoonstellingen, “links” naar stukjes in de pers, foto’s die iets met beken te maken hebben, tips voor wandelingen enzovoort. Vaak zijn het berichten van derden waar we naar verwijzen. Als het maar over beken gaat, want dat is wat onze lezers interessant vinden.
Er begint zich inmiddels een behoorlijk publiek op te bouwen. Dat werkt door middel van het ‘liken’ (Engels) van berichten. Als iemand een bericht van ons leest, kan hij op een knop drukken ‘vind ik leuk’. Als hij dat doet, zien al zijn Facebookcontacten dat bericht. Zij kunnen ook weer op die knop drukken, of op het berichtje zelf. Dan komen ze op onze pagina, waarop zij zich kunnen abonneren. Inmiddels volgen 86 mensen de pagina. Een deel daarvan bestaat uit oude bekenden, maar er zitten ook veel nieuwe mensen bij. Sommige berichten worden door heel veel mensen gelezen. Recordhouder is een bericht over de waterval in de Vrijenbergerspreng. Dat is door meer dan 300 mensen gelezen! Elke week proberen we een paar berichten te plaatsen. Ondergetekende is dit voorjaar begonnen met de Facebookpagina. Inmiddels heeft Joram van Breda de redactie overgenomen. Hij zorgt dat er regelmatig nieuwtjes zijn. Wie een bericht heeft voor op de pagina kan dat doen via Joram. Als u een Facebookaccount hebt kunt u ook zelf dingen op de tijdlijn van de Bekenstichting zetten, of reageren. Het is de bedoeling dat de nieuwe website van de Stichting straks zelf ook meer actualiteiten gaat bieden. Als we dat voor elkaar hebben, zal de Facebookpagina daar vaak naar verwijzen. Dan ontstaat er een bezoekersstroom van de Facebookpagina naar onze eigen website, en dat is wat we willen. Op onze eigen site vinden ze uitgebreidere informatie en kunnen ze als ze dat willen, donateur worden. Zo draagt Facebook bij aan het verbreiden van de kennis over beken en aan het werven van nieuwe donateurs. Hebt u vragen mail dan even met Joram van Breda of Albert Willemsen Albert Willemsen |